Portál

Dítě traumatizované v blízkých vztazích

Dítě traumatizované v blízkých vztazích

Cílem publikace je seznámit čtenáře s traumatem u dětí, které způsobila pečující osoba, a popsat způsoby podpory, resp. léčby traumatizovaného dítěte. Pokryta jsou témata jako neurofyziologie traumatu, dispozice k traumatu, nezdolnost, vliv na kvalitu vazby k blízkým osobám, překonání traumatu v terapii, rizika spojená s terapií, podpora traumatizovaného dítěte v rodině. Na knize, která má multidisciplinární charakter, se podíleli profesionálové pracující s traumatizovanými dětmi a s jejich rodiči jako psychologové či sociální pracovníci (Petr Štěpaník, Ivana Pokorná, Leona Němcová, Tereza Chábová, Tereza Koryntová, Hana Pazlarová, Štěpánka Hejčová, Daniela Květenská, Veronika Kubešková, Jindra Šalátová).

Objevování dítěte

Objevování dítěte

Maria Montessori začala svou pedagogickou dráhu prací s dětmi, které trpěly mentálním postižením. Docílila toho, že tyto děti složily zkoušku ze čtení a psaní určenou pro děti bez postižení. To ji podnítilo k tomu, aby svou metodu uplatnila i ve vzdělávání zdravých dětí. Právě tímto obdobím se zabývá kniha Objevování dítěte, kterou Maria Montessori napsala na samém začátku své pedagogické výzkumné činnosti. Systém montessoriovské pedagogiky je tu představen jako výsledek autorčina hledání a ověřování nejvhodnějšího způsobu vzdělávání malých dětí nejen ve školách a předškolních zařízeních, ale také v rodině. Vychází z poznávání potřeb malého dítěte, učí rozvíjet jeho přirozené schopnosti a smyslové vnímání. Kniha nejenom, že vysvětluje vědecké základy autorčina přístupu, ale seznamuje i s metodami a nástroji, které rozvoj jednotlivých vloh (jež souvisejí např. s pohybem, vnímáním, psaním, čtením, řečí, počítáním, kreslením, hudbou či náboženstvím) podporují a usměrňují. Vzdělávání v tomto systému není chápáno pouze jako příprava na školu, ale příprava pro život.

Trénink mentální kondice

Trénink mentální kondice

Kniha nabízí cvičení pro rozvoj jazykové složky kognitivního systému. Nápaditá jazyková cvičení mají podobu doplňovaček, koleček, přesmyček, žebříků či řad. Navíc některé tradiční úkoly kombinují, takže vznikají nové typy cvičení. Úlohy nejsou hlavolamy, ale nad každým je třeba se hlouběji zamyslet. Přitom nepracují se naučenými znalostmi, ale skutečně především s jazykovou představivostí a myšlenkovými procesy. V mnoha aspektech bezděčně ukazují skryté půvaby češtiny, takže působí i zábavně. Součástí knihy je i řešení. Kniha cílí na širokou cílovou skupinu od dětí po seniory.

Kocourek, který měl rád déšť

Kocourek, který měl rád déšť

Lukas dostal k narozeninám neobyčejného kocourka. Je to to nejlepší, co se mu mohlo stát. Lukas a kocourek jsou pořád spolu. Lukas ví, že jeho kocourek není jako ostatní kočky – je si jistý, že rozumí všemu, co mu říká. Jednoho rána se ale Lukas probudí a po kocourkovi jako by se slehla zem. Hledá a hledá, ale kocour beze stopy zmizel. Tatínek chce Lukase utěšit, a tak mu řekne, že kocourek se odstěhoval do Dešťového království. Jak se ale odtamtud vrátí?

Flow a práce

Flow a práce

Profesor Csikszentmihalyi celosvětově proslul knihou Flow. V publikaci Flow na pracovišti aplikuje svůj slavný koncept na pracovní prostředí a svět organizací. Autor zpovídal několik desítek úspěšných manažerů s vysokým morálním kreditem, aby zjistil, co zlepšuje pracovní prostředí a lidské fungování v něm. Ukazuje se, že odpovědi manažerů jsou slučitelné s konceptem flow. Flow lidi podporuje v tom, aby co nejvíce využívali svůj potenciál. K tomu, aby flow zakoušeli, potřebují mít jasné cíle; musí dostávat zpětnou vazbu; výzvy, s nimiž se potýkají, a jejich schopnosti musejí být ve vhodné rovnováze. Kniha představuje svět práce jako ústřední sílu v lidském životě a ukazuje, že vysoké pracovní nasazení lze snadno sloučit s optimálním fungováním a pozitivním prožíváním.

Hra v terapii

Hra v terapii

Hra je již zavedeným terapeutickým prostředkem, který pomáhá odžít a zpracovat situace, které člověk prožil, případně mu pomáhá připravit se na věci, které ho čekají. Terapeutická hra má, stejně jako další terapeutické nástroje, svá pravidla, indikace a kontraindikace, může být významným motivačním faktorem v práci s klientem a zároveň ji lze využít i při práci s klienty, kteří motivovaní nejsou, nebo je jejich motivace kolísavá.

Sociální dovednosti v praxi

Sociální dovednosti v praxi

Jak dobře vás znají ostatní? Jak dobře znáte lidi, se kterými pracujete? Co můžete udělat pro zlepšení svých sociálních dovedností? Kniha jde pod povrch mechanického souboru dovedností a nabízí promyšlená a praktická vodítka účinného zvládání vztahů na pracovišti. K důležitým faktorům patří sociální hodnocení, přisuzování motivace, vliv stereotypů, schopnost vést lidi a asertivita, ale také chyby ve vedení rozhovorů, aktivní naslouchání, nabízení pomoci, sdělování nepříjemných zpráv a zvládání hněvu při konfrontaci.
Cvičení a příklady z praxe z různých oblastí pracovního života pomáhají čtenáři identifikovat a prozkoumat stinné stránky vztahu s kolegy, šéfy, žáky, klienty a pacienty, jimž ve své praxi čelí.

Jak přežít, když nemám kamarády

Jak přežít, když nemám kamarády

Možná si získáváš kamarády tak snadno, jako si čistíš zuby, a nemáš problém si je udržet. Ale možná je to pro tebe horší než matematické rovnice. Je jedno, jak na tom se získáváním a udržením přátel jsi, protože tahle kniha ti pomůže najít kamarády a pracovat na přátelství, které s nimi máš. Poradí ti, jak prolomit ledy, když se seznamuješ s někým novým, jak si s druhými dětmi povídat, aby to bylo všem příjemné, jak společně plánovat, zvládat nepříjemné pocity a hlavně jak být dobrou kamarádkou, dobrým kamarádem. Když máme přátele, cítíme se šťastni a jsme i zdravější. Pomáhají nám budovat si zdravé sebevědomí a žijeme díky nim déle – je to pravda! V této knize najdeš spoustu příkladů, kvízů a nápadů, které ti pomohou najít cestu ke kamarádům. Zkus to!

Muž s nádherným hlasem

Muž s nádherným hlasem

Známá americká psychoterapeutka a socioložka Lillian B. Rubin vybrala ze své praxe několik terapeutických příběhů, které pro ni byly náročné, stály jí hodně sil. Jdou to příběhy, kdy, jak sama říká, „klient očekává více, než by měl, a my slibujeme více, než můžeme poskytnout“. Otevírá komplikované případy, například příběh muže, který se narodil s těžkým tělesným postižením. Porucha osobnosti, kterou trpěl a která komplikovala život všem kolem něj, byla důsledkem jeho nepřijetí sebe samého. Další výzvou pro ni byla práce s klienty, kteří o svém životě nemluvili pravdu a celou terapeutickou zakázku postavili na lži.
Příběhy představují humanistickou terapii, často neortodoxní, s velkým osobním zaujetím terapeutky, která bolesti svých klientů nese spolu s nimi, jsou to i její trápení. Terapeuti jsou často vedeni k tomu, aby se drželi striktních pravidel, ale Lillian B. Rubin věděla, že pravidla jsou pro lidi, ne lidi pro pravidla, a že někdy nastane chvíle, že musíme pravidla porušit. V příbězích, které nabízí, je patrný „aha moment“, kdy přišla na to, že by měla vystoupit z naučeného scénáře a hledat jinou cestu.

Připoutej se, nebo umře jednorožec!

Připoutej se, nebo umře jednorožec!

Odlehčený a zábavný rádce obsahuje celkem sto tipů určených zoufalým rodičům, kteří mají pocit, že už při výchově vyzkoušeli naprosto všechno – ale marně.
Autoři shromáždili nejlepší výchovné triky docela normálních rodičů. I když – je Angelika normální, když se vloupe do vlastního bytu, aby svého syna konečně naučila zamykat dveře? Je Marie normální, když nutí svou dceru zapnout si bezpečnostní pás vyhrožováním, že jinak umře jednorožec? Ovšem ať už jsou citovaní rodiče normální nebo ne, ať jsou jejich výchovné triky legální nebo ne, důležité je, že fungovaly.

Inkluzivní pedagogika

Inkluzivní pedagogika

Autor úspěšných Základů inkluzivní pedagogiky z roku 2010 se rozhodl po letech, kdy došlo na poli inkluze k mnoha zásadním změnám, k přepracování a rozšíření klíčových kapitol knihy, aby lépe odpovídala současnému stavu a problémům. Zásadně byly modifikovány kapitoly týkající se vymezení inkluzivní pedagogiky, jejího paradigmatu, kapitoly o inkluzivní didaktice a realizaci inkluze mimo vyučování. Přidány jsou kapitoly o specifikách inkluze dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zohledněny jsou nové výsledky výzkumů a pozitivní i negativní zkušenosti v daných oblastech, reflexe legislativních změn za poslední roky a doplněna je i recentní literatura. Rozšířen byl také autorský tým o přední znalce problematiky z Čech, Slovenska i Polska.

Průvodce rodinnou mediací

Průvodce rodinnou mediací

Kniha, která je praktickým úvodem do problematiky rodinné mediace, předkládá zkušenost osmi českých a slovenských mediátorů.
V rodinné mediaci nejde jen o rozvody a úpravu péče k dětem, ale i o vztahy mezi sourozenci nebo partnery, o problematiku dědictví, o témata spojená s domácím násilím a o další spory. Téma je ukázáno na velké řadě kazuistik. Pozornost je věnována jednotlivým fázím, postupům a technikám mediace: např. technice přeformulování stížnosti na potřebu nebo hledání způsobu, jak definovat předmět jednání a zajistit vzájemné porozumění.
Jedna z kapitol přináší informace o právním rámci rodinné mediace. Nový občanský zákoník zavedl řadu změn a mediaci pokládá za alternativu rodinných soudních sporů. Popsána je také efektivní spolupráce mediátora s oddělením sociálně-právní ochrany dětí.
V knize je věnována pozornost i etice v mediaci, jež nebyla v českých nebo slovenských publikacích doposud systematicky zpracována. Publikace tak přináší poznatky o různých těžkostech či dilematech, které může mediátor prožívat.

Pěstounská péče

Pěstounská péče

Manuál by měl sloužit pracovníkům pomáhajících profesí v podpoře pěstounských rodin. Pokrývá klíčová témata práce s pěstounskými rodinami. První část se věnuje procesu pěstounské péče od práce se zájemci o pěstounskou péči, přes proces prověřování a přípravy po doprovázení a ukončení pěstounské péče. Druhá část se zaměřuje na specifické situace, např. dítě s poruchami chování, rozvod pěstounů, příbuzenská PP, PP na přechodnou dobu. Každé téma obsahuje popis situace či tématu, problematické momenty a možnosti podpory nebo řešení. Přestože jsou v manuálu využity zahraniční zkušenosti, vychází z české reality a nabízí řešení možná v aktuálních podmínkách. Kniha je určena především sociálním pracovníkům a využijí ji i pedagogové a psychologové, kteří pracují s dětmi, jež jsou v náhradní rodinné péči.

Komunikace v problémových situacích

Komunikace v problémových situacích

Kniha nabízí dospělým tipy, jak pozitivně reagovat na každodenní náročné situace a problematické chování dětí ve věku od tří do osmi let. Přehledným způsobem provází učitele i členy rodiny jednotlivými kroky, jejichž zapamatování usnadňují piktogramy a obrázky. Během čtení si můžete zapisovat své úvahy a procvičovat si své reakce podle příslušných kroků nad fotografiemi problematických situací.
Dospělý s dítětem mluví o jeho pocitech, o hranicích a chování, které se od něj čeká. Pomocí otázek ho vede k tomu, aby samo našlo řešení, a nabízí tipy a nápady, které mohou pomoci.

Stačí jen málo

Stačí jen málo

Tato kniha nabízí jednoduchá cvičení, která mají chránit proti stresu, zlepšovat náladu a budovat větší emoční odolnost. Autor jako neuropsycholog vychází z výzkumy podloženého zjištění, že i malé úkoly, které svému mozku dáme, mohou v dlouhodobé perspektivě vést k velkým změnám. Proto nabízí právě 52 cvičení; jednou z možností je vyhradit na každé z nich jeden týden a svou mysl cvičit po celý rok. Většinu cviků lze provádět kdykoli, kdekoli a pouze v mysli. Předkládané úkoly souvisejí se schopností zaměřit se na tom, co je dobré, odpustit si, přijímat vlastní tělo, všímat si krásy, projevovat vděk a pokoru, usilovat o věci bez ulpívání, smířit se s nedokonalostí, nebrat si věci osobně, mít víru, zaplnit díru v srdci, milovat a s řadou dalších ctností. Kniha, v níž autor spojuje svůj zájem o vědu a meditaci, neupřednostňuje žádné náboženství a obsahuje také mnoho poznatků z neurověd. Zatím byla přeložena do 14 jazyků.

Jak to chodí v lidské hlavě

Jak to chodí v lidské hlavě

Cílem knihy je zprostředkovat dětem co nejpřitažlivější formou základní povědomí o psychologii, a to tak, aby byly informace co nejsnáze pochopitelné i pro nejmladší čtenáře. Jednotlivé kapitoly se věnují například našemu vnímání, citům a pocitům, pozornosti, paměti, učení apod. Celým textem se prolíná příběh kluka Filipa, který tematicky a zábavnou formou doplňuje příslušné odborné informace. Čtenáře při četbě provází mozek Filipa – hlavního hrdiny. Kniha je určená především dětem školního věku, ale ocení ji i jejich rodiče a pedagogové.

Autogenní trénink a autogenní terapie

Autogenní trénink a autogenní terapie

Autogenní trénink (AT) představuje tradiční a nejrozšířenější evropskou relaxační metodu. Předkládaná publikace se zabývá historií metody, osobností jejího tvůrce J. H. Schultze a jeho následovníky, indikacemi a kontraindikacemi, formami nácviku, praktickým popisem jednotlivých stupňů AT, vhodnými pozicemi pro nácvik, prací s intenčními formulkami, autogenní meditací a terapií, výzkumy na poli AT, spojením AT s hudbou a řadou dalších témat. V závěru knihy čtenář najde přehled obtíží a onemocnění, které lze úspěšně ovlivnit pomocí AT.

Soustřeď se!

Soustřeď se!

Autorka vychází z předpokladu, že dnešní děti čelí takové řadě podnětů, že je pro ně stále obtížnější vnímat konkrétní téma, soustředit se na vyučování. Výzkumy prokázaly, že se soustředěním má vážné problémy kolem 40 % dětí. Tento rádce názorně ukazuje, co se vlastně odehrává v dětské hlavě, jak lze rozpoznat nedostatky v soustředění a jak mohou rodiče pomoci svým dětem, aby se dokázaly lépe koncentrovat – ať už vytvořením správného prostředí, dostatečnou tělesnou aktivitou nebo praktickými cvičeními. Test, rozdělený podle věkových skupin, pomůže rodičům určit, kde leží potenciál jejich dítěte a jaké jsou jeho slabé stránky.

Jak přežít šikanování

Jak přežít šikanování

Šikana. Téma, které se týká každé školy a dokonce i každé školní třídy. Děti, které někdo šikanoval, se cítí podobně. Nechápou, proč se staly obětí šikanování, nerozumí tomu, co se děje. A někdy si začnou myslet, že opravdu nestojí za nic, že jsou opravdu tak děsné, jak jim říkají ti, kteří je šikanují. Tuto knihu napsala dívka, kterou ve škole také šikanovali. Dobře ví, co se člověku, kterého někdo trápí, honí v hlavě, a také si dobře pamatuje, co jí pomohlo. Kniha osloví nejen děti, ale také jejich rodiče a vychovatele.

Vina

Vina

Pocity viny či zahanbení prožije v životě snad každý. Pokud se ve vztahu k autoritám prohřešíme proti normám a pravidlům, zákonitě se dostaví pocit viny. Konvenční pohled na vinu a hřích předjímá snahu vyhnout se hříchu a následným pocitům viny tím, že zůstaneme konformní. Zkušený terapeut a jungián však tvrdí, že aby člověk mohl růst, zrát a spět k individuaci, hřešit a následně prožívat vinu je naopak nevyhnutelné. Pokání a vykoupení se pak může dostavit, pokud si ze své cesty za hranice toho, co je dovoleno, a náhradou za překonané hodnoty vydobude rovnocennou hodnotu prospěšnou nejen jemu, ale i společenství, v němž žije. Taková vina je dobrá a může mít a má v životě člověka, ale i společnosti obrovský smysl a rozvojový potenciál.

O duši a sexu

O duši a sexu

Rozhovor s psychiatrem a sexuologem Martinem Hollým nahlíží do systému psychiatrické péče, jeho úskalí a nadcházejících proměn v podobě reformy psychiatrie, překonává mýty o psychických poruchách a představuje možnosti jejich léčení. Zabývá se také sexualitou jako nedílnou součástí života každého člověka, a to jak v jejích obvyklých projevech, tak v případných variantách a poruchách. Cílem rozhovoru je přispět k odtabuizování tématu psychiatrie a duševních poruch, destigmatizace duševně nemocných a otevření prostoru pro dialog mezi laiky a odborníky, dále pak seznámení s oborem lékařské sexuologie.

Manipulativní rodiče

Manipulativní rodiče

Autorka představuje nejrůznější podoby toxického vztahu s takovým rodičem. Staví své výklady na hojné kazuistice, často překvapivých, někdy drásavých příbězích dětí, které už dospěly. Tyto už dospělí nikdy nezapomínají na bolestné prožitky, i když širší rodina o nich neměla tušení; důsledky škodlivého manipulativního jednání se projevují stále… Přesto je možné – a nezbytné – vymanit se z toho destrukčního pouta, dovolit si žít samostatně, spokojeně, bez ovlivňování a sebeobviňování. Kniha nabízí strategie, které pomáhají zbavit se pocitů viny a převzít kontrolu nad svým životem.

Když děti často stůňou

Když děti často stůňou

Autor v předkládané publikaci ukazuje, že nemoc nebo třeba i nehoda mohou odkazovat na obtíže ve vývoji dítěte či vyjadřovat konflikty v sociálním prostředí. Ve své knize nabízí řadu kazuistik, jejichž cílem je učinit rodiče citlivějšími k souvislostem, které jsou v každodenním životě často opomíjeny, a pomoci jim lépe porozumět zdravotním obtížím jejich dětí. Vedle příčin nemocí se zabývá i jejich následky, tedy tím, jak můžeme lékaře, léky či nemocnici pro děti učinit snesitelnějšími.

O smrti a umírání

O smrti a umírání

O smrti a umírání je jednou z nejslavnějších psychologických studií konce 20. století, jíž bylo odtabuizováno téma smrti. Jde o autorčinu „vlajkovou loď“, v níž se snaží přinést informace, na základě kterých lze zkvalitnit péči o terminálně nemocné. V knize autorka poprvé představila svůj slavný pětistupňový model vyrovnávání se smrtí (a později jakoukoli tragickou životní událostí), který zahrnuje popírání, zlost, smlouvání, depresi a akceptaci. Na příkladu rozhovorů autorka ukazuje, jak zážitek blížící se smrti ovlivňuje pacienta, profesionály, kteří s ním pracují, i jeho rodinu, přičemž všem se snaží přinést naději, smíření a klid mysli. Kniha, v níž autorka k umírajícím zaujímá partnerský přístup, může sloužit jako etický manuál pro zdravotnické pracovníky.

Umění komunikace s dětmi

Umění komunikace s dětmi

Jak děti vychovávat, aniž bychom je ponižovali, hodnotit je, aniž bychom je soudili, vyjadřovat hněv, aniž bychom je zraňovali, jak uznat, co děti cítí, prožívají a co si myslí, aniž bychom jejich vnitřní svět zpochybňovali a sráželi jejich sebevědomí. Většině rodičů totiž navzdory nejlepší vůli a lásce, kterou ke svým dětem cítí, chybí rodičovské dovednosti, které se na žádných školách nevyučují. Samotná láska a selský rozum často nestačí, do výchovy je potřeba zapojit i rozum, nadhled a odstup dospělého, který se těmto dovednostem může naučit. Čtivý text spojuje moudrost s humorem, nadhled a odstup, ale i zkušenosti dětského psychologa s bohatou terapeutickou praxí.

dite-se-sluchovym-postizenim-v-ms-a-zs

Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ

Závažné postižení sluchu není automaticky „vstupenkou“ do speciální školy. Podle psycholožky Ivy Jungwirthové téměř u všech dětí, které špatně slyší, stojí za to pokusit se o integraci do běžné školy. Jaké vady sluchu se u dětí mohou vyskytnout? Vady sluchu se podle závažnosti dělí na lehkou, střední a těžkou nedoslýchavost a na praktickou hluchotu. Mít sluchovou vadu neznamená, že člověk neslyší nic, stejně jako u zrakových vad i zde existuje různá míra závažnosti postižení sluchu. Důelžitá není diagnóza, ale jak dítě se sluchadly nebo s kochleárním implantátem vnímá mluvenou řeč. Ve speciálních školách těmto dětem chybí především to, co jim může dát pouze integrace – pozitivní vrstevnické řečové vzory a běžné sociální prostředí.

Matka, Hetéra, Amazonka, Médium

Matka, Hetéra, Amazonka, Médium

Toni Wolfová, analyzandka, spolupracovnice, družka a přítelkyně C. G. Junga a spoluzakladatelka Psychologické společnosti v Curychu, navrhla model čtyř ženských archetypů, které proti sobě stojí v protikladech na dvou osách osobních a neosobních vztahů. Každý z archetypů (Matka, Hetéra, Amazonka a Médium) kromě vnímaných charakteristik nese i vlastní stín. Autorky rozpracovávají tento model a představují čtyři archetypy v teoretické i praktické rovině.
Tato kniha je první dílo, které zpracovává model Toni Wolffové, a vůbec první kniha, v níž je zachycen i život a dílo Jungovy hetéry.

Mluvme s dětmi o sexu

Mluvme s dětmi o sexu

O sexu není nikdy snadné mluvit otevřeně. Dospělí často jen obtížně hledají slova zvlášť tehdy, když se jich na toto téma ptají děti. Předkládaná kniha zkoumá myšlenky a pocity, které děti v souvislosti s tímto tématem vyjadřují, a nabízí rodičům a vychovatelům podněty, jak mohou na nesnadné otázky odpovídat klidně, láskyplně a s citem. Autorka se věnuje nejčastějším otázkám, které děti na téma sexu kladou. Jak jsem přišel na svět? Jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami? Co je to sex? Co je to těhotenství a puberta?
Emoce a reakce dětí vnímá autorka jako přirozené a věnuje jim svou pozornost, uvádí zvlášť odpovědi pro dospělé a pro děti. Tento rádce je praktickou pomůckou pro rodiče a vychovatele, která jim pomůže mluvit s dětmi o sexu způsobem odpovídajícím jejich věku a rozumovým schopnostem. Nabízí cenné podněty pro sexuální výchovu v rodině.

Nikdy není pozdě na šťastné dětství

Nikdy není pozdě na šťastné dětství

Jednou kolem finského psychoterapeuta Bena Furmana projel motocyklista, který měl na předním skle anglický nápis „Nikdy není pozdě na šťastné dětství“. Snaha této větě porozumět se Furmanovi stala impulzem k napsání knihy. Ve dvou rodinných časopisech uveřejnil malý dotazník zahrnující tři otázky: „Co vám osobně pomohlo zvládnout obtížné dětské zážitky?“, „Co jste se naučili ze svého těžkého dětství?“, „Jak jste později v životě získali zážitky, které vám v dětství chyběly?“ Následně obdržel na 300 dopisů.
Na základě jejich četby a zkušeností se svými klienty i z různých literárních zdrojů Furman došel k následujícím zjištěním: Važte si toho, jakým způsobem jste překonali těžkosti svého života. Vnímejte své problémy jako zkoušky, které vás mohou dostat dále. Všímejte si zdrojů, které jsou ve vás a kolem vás. Zaměřujte pozornost na znamení, která ukazují, že jste na správné cestě. Uvědomte si, co od života očekáváte. Důvěřujte, že si zasloužíte dobrou budoucnost.

O matkách a dcerách

O matkách a dcerách

Matka hraje ve vývoji osobnosti dcery základní roli. Někdy se však do vzájemného vztahu promítají často i nevědomé negativní vlivy, například z matčina vztahu k její matce, které ovlivnily její osobnost a mají vliv i na vývoj osobnosti dcery. Tyto negativní vlivy pak mohou dál bránit její dceři, aby se realizovala určitým směrem.
Vztah mezi matkou a dcerou je ambivalentní. Obě mohou žít mezi láskou a nenávistí, v nevyjádřených citových rozporech. Autorka, klinická psycholožka a psychoanalytička, ukazuje, že je třeba se při hledání vlastního místa v životě vymanit z pocitů provinění ze „zrady“ vlastní matky. Zabývá se otázkou, „jak se stát matkou po své matce“, neopakovat chyby a poškození minulosti. Věnuje se také roli matky, která se stává babičkou, její osobnosti a jejímu působení vzhledem k vnoučatům.

Co, kdy a jak ve výchově dětí

Co, kdy a jak ve výchově dětí

Kritické periody vývoje, těhotenství, první chvíle spolu, jak na školáky, pocit méněcennosti, výchova k odpovědnosti, strach a úzkost dětí.
Prof. Matějček odpovídá na základní otázku: „Kdy je při výchově pro co vhodná doba a co kdy nepromeškat?“ Ve svém výkladu srozumitelně spojuje poznatky dnešní vědy i praktické zkušenosti vlastní i dalších psychologů a pedagogů. A jak autor sám slibuje: „Bude v tom jistě i dost mých vlastních osobních postojů a možná i libůstek, takže mi nezbývá než prosit laskavého čtenáře jednak o shovívavost a jednak o jeho vlastní tvořivé uvažování na dané téma.“ Kniha je určena především rodičům, ale i učitelům a vychovatelům a všem, kdo přemýšlejí o výchově a jejích možnostech.

Chybějící otec, chybující syn

Chybějící otec, chybující syn

Jak absence otce ovlivňuje utváření mužské identity

Autor úspěšné knihy Anatomie lásky Guy Corneau pojednává v tomto titulu o morálním zranění, jímž trpí někteří muži, kterým scházel kvalitní kontakt s otcem. Fyzická absence otce se u nich projevuje po stránce afektivní a psychické a vyvolává určiténedostatky při utváření mužské identity ještě i v době, když tito synové dospěli, případně se sami stali otci. Autor vychází z vlastního života (zejména ze vztahu s vlastním otcem, resp. bez něj), z portrétů různých mužů a jejich příběhů a z příkladů z vlastní terapeutické praxe. Seznamuje čtenáře s tím, jak se tito muži jeví navenek, a jací doopravdy jsou uvnitř. Ukazuje důsledky, jež se projevily u synů, kteří vyrostli bez otce nebo jakoby bez otce. Ve své knize nabízí možnosti k lepšímu vzájemnému pochopení a souznění mezi mužem a ženou, rodiči a dětmi. V závěrečných kapitolách ukazuje, jak najít východiska a zbavovat se důsledků. Kniha Chybějící otec, chybující syn se stala po vydání bestsellerem, vychází v doplňovaných a revidovaných vydáních ve frankofonních zemích opakovaně a byla přeložena do desítky jazyků.

Poruchy vztahové vazby

Poruchy vztahové vazby

Od teorie k terapii
Vztahová vazba (attachment) je vrozený systém fungování mozku, díky němuž dítě přirozeně vyhledává blízkost, nejčastěji matky (otce nebo jiné náhradní osoby). Bezpečná vztahová vazba dítěti umožňuje s blízkými komunikovat a zvyšuje se tím jeho šance na přežití. Jestliže dítě nemá příležitost navázat vztah blízkosti nebo je tato potřeba narušena (např. separací či patologickým chováním rodiče), může tato zkušenost vést k řadě psychologických, behaviorálních a psychosomatických problémů, které se objevují v průběhu života. Autor nejprve podrobně osvětluje teorii vztahové vazby. V dalších kapitolách podává teoretický úvod do problematiky terapie. Stěžejní část publikace ilustruje na jednotlivých případových studiích, jak aplikovat teorii attachmentu při vyšetření a psychoterapii pacientů všech věkových kategorií.

Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem

Bezpečná vazba mezi náhradními rodiči a dítětem

Kvalita interakcí mezi dítětem a jeho rodiči v prvních měsících života do velké míry rozhoduje o tom, jaký bude jeho budoucí život, jaké bude mít vztahy, jak dokáže využít svůj vrozený potenciál i jaký z něj jednou bude rodič. Dítě, které prožilo první týdny či měsíce bez kontaktu s člověkem, který je jen jeho, může trpět řadou problémů. Nedokáže zpracovat svůj strach či vztek, neumí si uvědomit smysluplnost své existence. Nedostatek lásky v raném dětství je nepochybně traumatem. Kniha Kate Cairns vysvětluje základní pojmy, kterými jsou bezpečná vazba, trauma a psychická odolnost, a nabízí strategie, které mohou rodičům a vychovatelům dětí, které byly na začátku svého života opuštěné, pomoci překonat toto počáteční trauma. Láska a smysl, to jsou témata knihy i životní témata každého z nás. Kniha je určena náhradním rodičům a také sociálním pracovníkům a terapeutům, kteří pracují s pěstouny a adoptivními rodiči.

Být sám sebou

Aby mohl člověk žít svobodně, aby mohl být sám sebou, potřebuje prožít vztah, který je sám o sobě lékem a pomocí. Na příkladech z vlastní praxe představuje Carl Rogers koncept léčebného vztahu, který staví na autenticitě, empatickém naslouchání a bezpodmínečné akceptaci klienta.
Aby byl terapeut schopen takový vztah s klientem navázat, je třeba, aby se nejprve obrátil sám k sobě, stavěl na vlastní schopnosti zachycovat své pravé já, autenticky prožívat, myslet a reagovat. V sérii přednášek z konferencí a univerzit zasvěcuje autor čtenáře do procesu, kterým se takový vztah utváří a rozvíjí, a naznačuje jeho směřování. Terapeutický vztah s uvedenými rysy dává klientovi příležitost „stát se sám sebou“, přijmout všechny své emoce a myšlenky za své a v chaosu, ve kterém se vyjevují, hledat a nacházet své pravé já. Rozvíjet takový vztah není podle autora žádoucí a prospěšné jen v kontextu terapie, ale i v rodinných vztazích, mezi přáteli a spolupracovníky.
Kniha je primárně určená terapeutům a jejich klientům, pracovníkům pomáhajících profesí, ale i laikům se zájmem o osobnostní rozvoj.

Viktimologie pro forenzní praxi

Riziko stát se obětí trestného činu se týká nás všech. V roli oběti reagujeme různě, i banální delikt může člověka vážně emocionálně poškodit. Navíc zločin tak či onak poznamenává nejen přímou oběť, ale také její blízké. Z pohledu okolí se oběti často chovají naivně či nerozumně.

  • Proč mladý muž neoznámí, že byl v noci na ulici přepaden?
  • Proč zůstává týraná žena v partnerském svazku?
  • Je možné, že následky zločinu se u oběti projeví opožděně a že oběť dovede dlouho i před blízkým okolím skrývat, že je zneužívána či týrána?

Na tyto a další otázky hledá odpověď předložená publikace. Nabízí prakticky využitelné poznatky ze současné viktimologie, chce rozšířit povědomí o tom, co prožívají oběti kriminálních činů, a přispět k lepšímu pochopení, proč se osoby poškozené zločinem chovají právě tak, jak se chovají.

Tichá holka

Sedmiletá dívenka, která nemluví, a okolí se zdá, že vůbec nevnímá, že jsou kolem ní nějací další lidé. A spolu s ní se ve třídě sejdou další problémové děti, které by v běžné škole nestačily svým vrstevníkům, prožily různá traumata a potřebují speciální péči. Hrdinka knihy Venus trpí selektivním mutismem a zpočátku se všichni domnívají, že pravděpodobně neslyší. Časem ale její učitelka Torey zjistí, že Venus „pouze“ nemluví. Co za tím stojí? Problematické rodinné zázemí a traumata z raného dětství „mohou“ za to, že Venus mlčí a mlčí. Společnost ostatních dětí ve třídě i pochopení učitelky ale pomohou tomu, že dívenka opustí hradbu svého mlčení.
Knihu uvítají zájemci o skutečné příběhy s psychologickou tematikou, lidé, kteří se věnují práci s dětmi s handicapem a poruchami chování.

Spratek

Příběh dítěte, které nikdo nemiloval
Kniha představuje skutečný příběh šestileté Sheily, která se dostane do speciální třídy pro děti s poruchami chování. Její učitelkou a zároveň prvním člověkem, který jí projeví lásku, je Torey Hayden. Ta po čase zjistí, že dívka má nadprůměrnou inteligenci, je učenlivá a dřímá v ní skrytý génius. Kniha je pozitivním svědectvím o síle pedagogických a terapeutických prostředků, a pedagoga představuje jako přítele, který neváhá pro dítě překonávat různé těžkosti.

Sebeovládání

Rozumné sebeovládání je klíčem ke svobodě, lepšímu zdraví, dobrým vztahům a úspěchu. Tato kniha je čtivá, srozumitelná a praktická. Vhodná je téměř pro každého, kdo potřebuje zlepšit sebeovládání v některé oblasti života – tedy naučit se zvládat např. stres, silné emoce, jídelní chování, nakupování či různé rizikové návyky. Právě stres, silné emoce a bažení (craving) podstatně znesnadňují sebeovládání. Ke zvládání těchto stavů lze většinou používat stejné nebo podobné postupy.Kniha do jisté míry navazuje na autorovy předchozí práce týkající se léčby návykových nemocí, zvládání stresu, relaxačních technik, smíchu a psychoterapie. Vychází především z jeho mnohaletých praktických zkušeností a nepostrádá humor. Zajímavost a názornost textu zvyšují četné příklady a příběhy, mnohdy z každodenního života. Kniha je doplněna konkrétními a jasnými návody a jednoduchými cvičeními.

V knize najdou inspiraci nejen laici, ale i odborníci z různých oblastí. Podobnou publikaci by totiž v češtině hledali jen obtížně.

Rozbitá

Příběh zneužívaného a odvrženého dítěte
Jodie patří mezi děti, které jejich rodina zneužívá a zanedbává. Brutální sexuální zneužití, nedostatečná péče a bezohlednost k potřebám malé Jodie vedly k tomu, že úřady tuto osmiletou dívenku odebraly rodičům a hledaly pro ni náhradní rodinu. Příběh začíná ve chvíli, kdy se po čtyřech měsících náhradní péče Jodie ocitne ve své páté pěstounské rodině. Péče o Jodie není „procházkou růžovou zahradou“ a její pěstounka nenajde zázračné řešení, které by dokázalo spravit Jodiin rozbitý život. Dokáže ale prolomit její nedůvěru k dospělým a ukázat jí i to, že když ji má někdo rád, nemusí to dávat najevo sexuálním chováním. Kniha představuje náročný úkol pěstounů a adoptivních rodičů, kteří někdy dostanou do péče dítě, které se i přes jejich nejlepší snahy nedokáže vymanit z toho, co prožilo, a následky týrání či vážného zanedbávání si nese po celý život. Kniha osloví čtenáře, kteří se zajímají o skutečné příběhy s psychologickou tematikou, lidi, kteří se věnují náhradní rodinné péči, a vychovatele, kteří se starají o zneužívané a zanedbávané děti.

Gorila a já

Hlavní hrdinkou knihy je osmiletá Jonna, která žije v dětském domově. Ředitelka ji nemá ráda a ochotně ji předá k adopci děsivé Gorile, která do domova jednoho dne přijede v otlučeném Volvu. Gorila žije na skládce a živí se prodejem šrotu. Jonna se nejprve Gorily bojí, myslí si, že ji chce sníst, ale postupně se s ní spřátelí. Ukáže se, že Gorila – mimochodem horlivá čtenářka, jejíž nejoblíbenější knihou je Oliver Twist – sice žije v nepředstavitelném nepořádku, ale dokáže Jonně poskytnout lásku a pocit bezpečí, které jí v dětském domově chyběly. Pořídí jí kolo, nakoupí jí oblečení a Jonna pochopí, že v životě tolik nezáleží na tom, zda má čisté ruce a upravené vlasy, pokud najde někoho, komu na ní skutečně záleží, kdo se dokáže vcítit do jejích potřeb. Nad nově vzniklou idylou se však začnou stahovat mračna…

Děti, které se rodí v srdci

„Poněvadž jsme toužili žít jako každá jiná rodina a nemohli jsme mít vlastní děti, tak jsme přijali děti do adopce. Řekli jsme si: ‚Tak a teď jsme jako každá jiná rodina.‘ Mýlili jsme se.“ Knížka vypráví o dětech, které se narodily v srdci svých náhradních rodičů, které si do života přinesly různé problémy a genetickou zátěž. Život s nimi nebyl a není procházkou růžovým sadem a knížka popisuje „jiné“ rodičovství s otevřeností a zároveň v sobě nese naději pro všechny, kdo by rádi dítě osvojili nebo přijali dopěstounské péče a bojí se, zda to zvládnou. Kniha je retrospektivou, ohlédnutím za dvěma desítkami let rodinného života rodičů a jejich adoptivních dětí a dětí, které rodina přijala do pěstounské péče. Manželé Striovi postupně přijali do své rodiny osm dětí. Kniha osloví zájemce o skutečné příběhy pěstounských a adoptivních rodin.

 

Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Dětská kresba má své místo při psychologickém vyšetření dítěte. Vypovídá o jeho vnitřním světě, jeho představivosti, kreativitě. Využívá se také během psychoterapie; vychovatelům prozrazuje stupeň vývoje dítěte vzhledem k průměru (pokročilejší, nebo opožděný vývoj).

Autor, klinický psycholog, vychází ve své knize ze své klinické psychologické praxe s dětmi a dospívajícími. Věnuje se nejprve tzv. volným kresbám, ukazuje vyjádření úzkosti, traumatických epizod a sexuálního násilí v kresbách dětí. Dále porovnává volné kresby s testovými kritérii TAT a přestavuje modelové záznamy postupů při rozhovorech s jednotlivými dětmi, analýzy obrázků a vytváří analytické tabulky grafických postupů v kresbě.

V závěru jsou analyzovány tematické kresby (lidské postavy, kresby, rodiny, stromu aj.), které autor využívá ve své praxi a pro něž navrhuje interpretační postupy.
Knihu budou s prospěchem číst dětští psychologové a terapeuti, studující psychologie, rodiče.

 

Hněv… a co s ním?

Snad každý se někdy rozzlobí, hněv je přirozená reakce na nejrůznější podněty. Předškolní děti a děti, které právě začaly chodit do školy, ještě ale často neumějí konkrétní emoci, v tomto případě hněv, pojmenovat, natož aby si s ní věděly rady. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti svůj hněv (a další emoce) uvědomily, uměly ho pojmenovat, mluvily o něm a dovedly s ním zacházet. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

Hněv není nic příjemného. Ale každý hněv jednou přejde, a když pochopíme, odkud se vzal, pomáhá nám to růst.

 

Hry pro maminky s dětmi

Soubor tradičních i nových her, říkadel a námětů pro nejrůznější činnosti pro děti v předškolním věku. V důležitém období raného dětství tráví většina dětí nejvíce času s matkou, které její role poskytuje ohromné výchovné možnosti, ale i nesmírnou odpovědnost. Matka by neměla mít důležitější povinnost než přetvářet okolí dítěte v oázu bezpečí, lásky a důvěry. Znamená to mimo jiné umět vždy včas reagovat na výzvy dítěte ke hře a současně mít po ruce stále nové podněty odpovídající jeho tělesnému i duševnímu rozvoji. Jako zdroj nápadů maminkám poslouží soubor tradičních i nových her a hříček, říkadel, námětů na domácí sportování a výtvarné činnosti pro maminky s dětmi již od jejich narození.

 

Knížka

Knížka je knížka, která vám na každé stránce poví, co s ní máte udělat. A pokud ji poslechnete, pochopíte, že máte v ruce opravdu neobyčejnou knížku. Stačí jí zatřást, někde poklepat, jinde fouknout do barevných puntíků a začnou se dít překvapivé věci… Knížka přirozeně rozvíjí pozornost, orientaci na ploše, číselné představy a zrakové vnímání předškolních dětí, připravuje pro čtení a psaní, ale rozhýbá, potěší a rozesměje i dospělé. Knížku ve svých knihovnách ocení rodiče předškoláků, pedagogové předškolních zařízení a speciální pedagogové.

 

Kouká Mína do komína

Soubor říkanek pro děti od 4 let je určen k procvičování výslovnosti všech hlásek českého jazyka. Autorky-logopedky postupovaly při jejich řazení od hlásek nejjednodušších (samohlásky, M, B, P) k nejtěžším (sykavky, R, Ř). Zastoupeny jsou zde i říkanky obsahující různé souhláskové skupiny: DTN, ČŠŽ, CSZ apod. Dále zde najdete říkanky vhodné k procvičování diferenciace hlásek, s níž mají děti často potíže, např. C/Č, S/Š, ĎŤŇ/DTN.

 

Malý princ v nás

Saint-Exupéryho kniha Malý princ byla v průběhu doby přeložena bezmála do osmdesáti jazyků a miliony čtenářů již provázely malého prince na jeho cestě po planetách …
Mathias Jung se v kratičkých kapitolách své knihy zamýšlí nad dramatickou dobou vzniku Saint-Exupéryho knihy a uvažuje o strachu či úzkosti, bez nichž není lidského růstu. Věnuje se jednotlivým tématům Malého prince a nabízí je čtenáři jako možnost k setkání s tématy jeho vlastního vnitřního světa. Svá zamyšlení doprovází citacemi z ostatních Saint-Exupéryho knih či jiných literárních děl.

 

Pevné objetí

Terapie pevným objetím má svou vypracovanou metodiku, jsou pevně stanoveny její hlavní kroky a principy. V pevném objetí je třeba vyjádřit a konfrontovat vzájemné city, a to nejprve ty negativní (vzájemné výhrady). Ty musí být vyjádřeny autentickým, pro druhého vnímatelným způsobem, tedy nejen slovně. Terapeutické setkání lze považovat za úspěšné teprve tehdy, když se mezi oběma zúčastněnými znovu rozproudí vzájemná láska. České vydání autorka aktuálně doplnila některými novými metodickými postupy při terapeutické praxi, na jejichž vývoji mají zásluhu také čeští a slovenští terapeuti. Kniha je psána pro rodinné terapeuty a pro rodiče.

 

Posílení rodiny

Knihu slavné americké terapeutky Insoo Kim Berg lze číst jednak jako příručku pro práci s rodinou, jednak jako přehled základních myšlenek krátké terapie zaměřené na řešení. Zájemci o obě témata ocení její stručnost, přehlednost, jasnost i „geniální jednoduchost“.

V knize se objevují snad všechny základní myšlenky krátké terapie zaměření na řešení: odklon od problémů ve prospěch řešení; důraz na výjimky a na malé změny; zájem o klientovy cíle, jeho úspěchy i silné stránky; pravidla typu „nespravuj, co není rozbité“ či „dělej víc toho, co funguje“ atd. Zároveň s tím jsou představeny mnohé „techniky“, které z těchto myšlenek přirozeně plynou, např. zázračná otázka, měřicí otázky, skládání komplimentů, přerámování.

Právě takový kontext uvažování, který se zabývá tím, co chtějí sami klienti a co jim zároveň přináší sebemenší prospěch při řešení jejich potíží, umožňuje autorce, aby pracovala i s lidmi, kteří jsou obvykle považováni za „nespolupracující“ či „nemotivované“.

Kniha obsahuje četné ukázky z autorčiny praxe a byla napsána především pro sociální pracovníky.

 

Říkanky pro upevnění hlásek c, s, z

Kniha je čtvrtou publikací z cyklu logopedických textů určených převážně dětem, které mají v řeči větší obtíže než pouze výslovnostní. Obsahuje ilustrované básničky, které slouží k upevnění ostrých sykavek C, S, Z v různých pozicích ve slově. Básničky respektují vývoj řeči a jsou sestaveny tak, že neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostatní sykavky. V závěru je i několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž.

Text jednoduchých říkanek jako u předchozích publikací doprovázejí obrázky ilustrující děj. Dítě říká, případně ukazuje, co vidí. Obrázky lze využít jako inspiraci k tvoření dalších vět, což je fáze, která bývá předstupněm automatizace hlásek, tedy užívání hlásek ve spontánním projevu.

Knihu ocení kliničtí i školští logopedi, učitelky a učitelé mateřských, základních a speciálních škol i rodiče.

 

S dětmi chytře a moudře

Zkušený autor ve své nové knize čtenářům nabízí psychologicky „chytré“ výchovné techniky s konkrétními, dílčími cíli. Vedle nich a v jejich pozadí však čtenář najde to hlavní – podněty k moudrému, laskavému a smysluplnému spolubytí s dětmi. Takové soužití podle autorova názoru vede děti ke svobodnému, zodpovědnému a šťastnému životu.
Výchova vyžaduje samostatné myšlení a rozhodování. Vychovatel musí znát individualitu dítěte, ale také sám sebe, protože jeho osobnost je hlavním „nástrojem“ výchovy. On musí volit – či spíše „za pochodu“ vytvořit – takový výchovný styl, při němž tento nástroj nejlépe využije. Kniha má proto čtenáři usnadnit i vhled do jeho vlastních postojů, pocitů a motivů ve vztahu k dětem a k celé rodině.
Mezi témata, jimž je věnována pozornost, patří citová výchova, jídlo, hospodaření, vyrovnávání se s násilím a agresí, sexuální výchova, generační soužití apod.
Kniha je určena především pro rodiče a prarodiče, ale i pro další vychovatele.

 

Sendvičová rodina

Jednomu jsou dva roky a druhému osmdesát. Oba vyžadují stálou pozornost a mimořádnou péči, ale jejich potřeby jsou dramaticky odlišné. A společně jsou obrazem novodobého společenského fenoménu, který vstupuje na scénu pod pojmemsendvičová generace neboli „ti uprostřed“. Kdo to jsou „ti uprostřed“? Jde o lidi, kteří se starají o své děti a zároveň o své stárnoucí rodiče. A aby toho nebylo málo, péči nepotřebují jen malé děti a stárnoucí rodiče. I člověk středního věku, který pečuje o své blízké, si zaslouží péči.

Kniha nabízí zkušenosti lidí, kteří zažili, co obnáší souběžná péče o malé děti a seniory. Kromě praktických rad, jak zvládnout každodenní rodinný provoz, přináší inspiraci, jak může „ten uprostřed“ pečovat sám o sebe, což je pro něj životně nutné.

Knihu využijí především příslušníci „sendvičové generace“, tedy lidé, kteří souběžně pečují o děti a seniory ve své rodině. Osloví i příbuzné a přátele těchto osob a také psychology a zástupce ostatních pomáhajících profesí, kteří přicházejí s těmito lidmi do styku.

 

Střídavá péče o dítě

Střídavá péče o dítě může být nejlepší ze všech špatných řešení vyplývajících z kontextu rodinného rozvratu. Samozřejmě má své chyby. Ve srovnání se společnou rodičovskou péčí v harmonické rodině je to jen náhražka. Ani na kvalitní protézu nelze klást stejné nároky jako na zdravou končetinu. Knížka je určena především potenciálním zájemcům o zmíněnou „protézu“.Vychází z praxe, chce odpovídat na konkrétní otázky. Hodlá jít alespoň částečně pod povrch různých frází, demaskovat mýty. Nechce fandit mužům ani ženám. Kniha je určena především rodičům, kteří mají děti ve střídavé péči.Využijí ji i psychologové, kteří pracují s rozvedenými rodinami, pro které je střídavá péče o dítě realitou.

 

Stydlivost… a co s ní?

Některé děti se stydí více než jiné. V předškolním období ale není ostych nic neobvyklého, ať už ve vztahu k cizím lidem nebo dokonce i k některým členům rodiny. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti uměly stydlivost pojmenovat a naučily se ji překonat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

Stydlivost není nic příjemného. Naštěstí však netrvá celý život a lze ji překonat: budováním důvěry v okolí, které nám pomáhá, i v sebe sama.

 

Tajemství výchovy dívek

Dnešní dívky jsou víc než dřív vystaveny novým společenským tlakům, jako je předčasná sexualizace, vliv médií při utváření sexuální identity, důraz na tělesnou dokonalost. S tím roste výskyt poruch příjmu potravy, sebepoškozování, deprese u mladších i starších dívek, ale i užívání návykových látek a alkoholu. Zkušený autor a rodinný terapeut přináší neotřelé pohledy a užitečné rady pro rodiče dívek od batolecího věku po dospívání. Citlivě rozebírá vztahy v rodině, vztahy dívek s matkami a s otci, jejich utváření a proměny.

 

Žárlivost… a co s ní?

Není ostuda žárlit, žárlivost občas potká každého. Ať už žárlíme na mladšího sourozence, na rodiče nebo závidíme kamarádovi hračku. Je ale dobré těmto pocitům porozumět a umět s nimi naložit. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti uměly žárlivost pojmenovat a naučily se ji zvládat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

Žárlivost není nic příjemného. Když však pochopíme, odkud se bere, jaké může mít důsledky či dokonce výhody, pomáhá nám to cítit se lépe.